Dodatek osłonowy

Dodatek osłonowy w 2024 r. – nowy wzór wniosku przygotowywany przez Ministra Klimatu i Środowiska

Resort Klimatu i Środowiska przygotowuje nowy wzór wniosku o wypłatę dodatku osłonowego, który będzie obowiązywał w 2024 r. Wzór ten zostanie w najbliższym czasie wydany w drodze rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska – jego projekt wpisany został do wykazu prac legislacyjnych resortu 22 grudnia 2023 r. i skierowany do uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania.

Przepisy ustawy z 7 grudnia 2023 r. o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła (które wejdą w życie 31 grudnia 2023 r.), dają możliwość ubiegania się w 2024 r. przez osoby spełniające kryterium dochodowe o wypłatę dodatku osłonowego na pokrycie kosztów energii, paliw gazowych i podstawowego koszyka produktów spożywczych.

Aby otrzymać wsparcie finansowe, konieczne będzie spełnienie wymagań określonych w znowelizowanych przepisach ustawy z 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym – w tym przede wszystkim złożenie w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania stosownego wniosku o jego wypłatę. Świadczenie można uzyskać składając wniosek w określonym przez ustawodawcę terminie oraz spełniające kryterium dochodowe. W 2024 r. wynosi ono 2100 zł w przypadku gospodarstw jednoosobowych i1500 zł na osobę dla
gospodarstw wieloosobowych.

Termin składania wniosków: Tylko do 30 kwietnia 2024 r.

Wnioski o dodatek osłonowy można, zgodnie ze znowelizowaną Ustawą o dodatku osłonowym składać w terminie od 1 stycznia do 30 kwietnia br., przy czym wypłata świadczenia w formie jednorazowej nastąpić ma do 30 czerwca 2024 r. Wnioski, które zostaną złożone po tym terminie nie będą rozpoznawane.

Jaki jest tryb rozpatrywania wniosku o dodatek osłonowy?

Przepisy wskazują, że po złożeniu wniosek jest rozpatrywany przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, którzy dokonują jego weryfikacji. Zgodnie z treścią art. 17 a Ustawy o dodatku osłonowym analiza ta dotyczy "w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania w centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków".

Informacja o przyznaniu świadczenia: Tylko na adres e-mail

Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta dodatku osłonowego nie wymaga wydania decyzji.

– Dodatek osłonowy jest kolejnym przykładem, gdy ustawodawca tworzy wyłom od wynikającej z KPA zasady załatwiania spraw indywidualnych w drodze decyzji administracyjnej. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przyznając dodatek nie wydaje w sprawie decyzji a jedynie przesyła wnioskodawcy informację na adres mailowy i to tylko w takim przypadku, gdy wnioskodawca podał adres poczty elektronicznej we wniosku.

Osoba, która nie poda adresu e-mail we wniosku o wypłatę dodatku jest informowana o możliwość odbioru informacji o przyznaniu świadczenia a i tak jej nieodebranie nie wstrzymuje jego wypłaty. Tylko więc w przypadku odmowy przyznania dodatku, konieczności uchylenia lub zmiany prawa do dodatku a także w razie konieczności rozstrzygnięcia w sprawie nienależnie pobranego dodatku osłonowego wydaje się decyzje administracyjne.

Realizatorem dodatku osłonowego w Gminie Zabłudów jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. A.Mickiewicza 5. Informacji szczegółowych można uzyskać w siedzibie MOPS w Zabłudowie, na stronie internetowej https://bip-mops-umzabludow.wrotapodlasia.pl lub pod nr tel. 85 66 306 44 wew. 20 (Pani Anna Zajkowska, Pani Agnieszka Korzeniecka)

Metryka strony

Udostępniający: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zabłudowie

Wytwarzający/odpowiadający: Anna Zajkowska

Data wytworzenia: 2022-01-03

Wprowadzający: Marcin Ciuchniecki

Data modyfikacji: 2024-01-10

Opublikował: Marcin Ciuchniecki

Data publikacji: 2022-01-03